#13 Produkční a producent

Kdo se vám vybaví, když se řekne producent? Ondříček, Marhoul, Spielberg, Bruckheimer?
A teď, kdo se vám vybaví, když se řekne produkční?
To nevadí.
Druhá nejčastější otázka, kterou my produkční dostáváme (hned po „Hele a co ty vlastně děláš?“) je: „Takže ty jsi… producent?“ Odpověď zní: „Kéž by.“

Rozdílů mezi produkčním a producentem není mnoho, ale mohou být propastné.
Na produkčního, ať už filmového nebo divadelního, můžete jít studovat vysokou školu (skutečně), ale producentem se tak trochu prostě musíte (umět) stát.
Dalším rozdílem je stav konta. Zatímco já si dala nedávno v kavárně koláček na dluh, Steven nebo Jerry, by to za mě určitě zatáhli.

Člověk, který chce vykonávat profesi producenta by měl být kreativní, nápaditý, měl by hledat a umět najít potenciál projektů nebo zajímavé náměty. Měl by mít kontakty, být diplomat a hlavně by si měl jít za svým.
Když jsme před pěti lety stáli s jedním kamarádem za poslední řadou na balkoně, při předávání Českých lvů v Rudolfinu, prohlásil tenkrát, že tohle tedy víckrát ne. Jediná šance je prý natočit film, který uspěje a on tak usadí svůj dobře padnoucí oblek, ve vypolstrované sedačce dole v přízemí, kam jsme z našich míst ani nedohlédli. Měl oproti mně tenkrát dvojí výhodu. Neměl boty na 15 cm vysokých podpatcích a studoval FAMU.
A víte co? Letos si jako producent pro Českého lva skutečně došel.

Pojem producent se sice používá víc ve filmovém prostředí, ale začíná prosakovat i v našich divadelních kruzích. Na FAMU se producenti mohou vyprofilovat v magisterském studiu a jelikož my na DAMU, jsme byli vždycky neradi pozadu za FAMU, vznikl u nás obor Kreativní producentství. Výsledkem bylo, že nikdo přesně nevěděl, co to znamená. No vážně. Dokonce teď když jsem to slovo napsala, mi ho Word podtrhnul. Jo aha, zapomněla jsem tam t. Ne, tak to nebylo tím, stále je to podtržené. Podtrženo sečteno, slovy naší děkanky Doubravky Svobodové: „Terezo, vy byste se neměla pořád všemu tak divit.“
Ale jak to tedy s tím producentstvím je?

Když jsem pracovala na jednom seriálu pro Netflix, bylo tam producentů celkem devět. Všichni sedávali u velkých stolů a jezdili drahými auty. Mně jeden kluk vyklidil na stole místo přesně o velikosti notebooku, takže jsem měla plechovku se zvýrazňovači zaklíněnou mezi stehny a sklenici s vodou jsem si neohroženě pokládala vedle touchpadu. Do práce jsem jezdila metrem. Producenti měli kancelář s gaučem, živými květinami a celou pro sebe. My produkční jsme byli v jedné, spolu s tiskárnou, ve dvanácti lidech. Jednou jsem dokonce viděla jednoho asistenta, jak producentům do kanceláře nesl mísu čerstvého ovoce!
Když jsem se jednoho večera v půl 10 začala oblékat, že už půjdu domů, ostatní na mě koukali téměř nevěřícně. Producenti si tam chodili jak do houslí.

Možná se někdy z mých vyprávění zdá, že být produkční je ta nejnespravedlivější profese. Když ale projekt neuspěje, ten, kdo to zaplatí kalhotami, je producent. Je to on, kdo nese velkou zodpovědnost za celý projekt a tvůrčí tým. Musí to holt být holky a kluci s ostrými lokty, a za to si ty čerstvé banány vlastně zaslouží.

Jak ale producentskou profesi vysvětlit nejlépe?
Ideální bude, když si každý vybere vysvětlení sobě nejbližší.

Akademické vysvětlení
Producent je iniciátor – prvotní článek procesu, ať už divadelního představení nebo filmu, který určuje téma. Je to tedy zároveň takový dramaturg. Musí umět najít zajímavou látku či námět pro tvorbu. Rozhoduje o tom, co se bude dělat, vybírá si režiséra, potažmo štáb, určuje a především dozoruje po celou dobu vývoj a směr projektu. A jak je pro většinu lidí známo, samozřejmě shání peníze. Musí ke svému záměru přesvědčit ostatní a získat jejich (nejen) finanční podporu.
Produkční je realizátor – člověk, který za peníze od producenta řídí natáčení, výrobu a organizuje proces vzniku.

Vysvětlení vtipem
Producent a produkční přijdou do baru. Producent objedná a povídá: „To je na mě.”, a produkční na to: „Nene. Je to na mně.“

Vysvětlení jazykem Pána prstenů
Jeden producent vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede a určí výši gáže.

Už chápete proč si pro České lvy v kategorii Nejlepší film chodí producent? Protože to byl většinou jeho nápad, on do toho dal své nebo cizí, těžce vydobyté peníze. A i když si stejně všichni budou pamatovat zase jen jméno Jerryho Bruckheimera, on ví, že to za to za tu vypolstrovanou sedačku a pár vteřin slávy stálo.
Milí producenti, my produkční vám to ze srdce přejeme.
A máváme z balkónu.


2021-06-01, TT


#13 Produkční a producent #13 Produkční a producent
předchozí článek
následující článek
Chceš dostávat nové články pravidelně e-mailem? Přihlaš se k odběru tady