#8 Produkční a náplň práce

Trochu neupravená a vyčerpaná osoba, která pobíhá po place nebo po okolí divadla s headsetem napojeným na telefon a s ledvinkou křížem. Shání na poslední chvíli tři chlebíčky, jelikož je rekvizitáři zapomněli koupit. To je v očích mnohých, takový archetyp produkční.
Tak zaprvé, headset je přežitek, teď máme při nejlepším bezdrátová sluchátka! A ledvinka křížem.. no dobře, to pořád sedí.
Nechme stranou vaše vizuální představy. V tomto článku bych vám chtěla alespoň trochu odtajnit, co že to tajemné povolání, oné vyčerpané osoby, vlastně obnáší.

Už při praxi ve školním Divadle DISK se produkční tým dělil na tři typy.
Student magisterského ročníku byl jakýsi vedoucí a dva „jeho“ bakaláři si museli vybrat, zdali se stanou tzv. produkčním sháněčem (rekvizit) nebo produkčním markeťákem.

Produkční a jejich náplň práce se mění v závislosti na prostředí nebo velikosti organizace, v níž se pohybují.
Jiné je to u natáčení českého filmu, seriálu pro Netflix, reklamy na Bráník, hudebního videoklipu, produkce velkého festivalu, malého festivalu, komerčních akcí, koncertů, módních přehlídek, výstav, divadelních představení nebo při práci v Národním, Dejvickém nebo nezávislém divadle.

Nezažila jsem rozhodně všechny myslitelná produkční prostředí, ale zažila jich hodně. Podělím se s vámi o své poznatky z těch, kde produkční zastává, vzhledem k velikosti týmu a množství finančních prostředků, rolí hned vícero.
Zejména při práci na nezávislých projektech může produkční, kromě té klasické náplně práce, zastávat například roli fundraisera, účetního, PR, copywritera, pokladní, social media specialisty, uklízečky, fotografa, řidiče, grafika, manažera stravování, vaší mámy nebo vašeho psychoterapeuta.
Na umělecké vedení projektu nebo post „idea makera“, se většinou alespoň někdo najde.

Ale co ve skutečnosti znamená to kouzelné slovní spojení „klasická náplň práce“?

Produkční má na starosti většinou celou praktickou stránku věci. Ať už se jedná o divadelní představení, natáčení nebo výstavu. Stará se o to, aby bylo věc kde realizovat, domlouvá termíny zkoušení, natáčení či instalace, shání všechny potřebné věci a lidi a snaží se, aby se všichni sešli ve stejnou chvíli na stejném místě. Hlídá dodržování rozpočtu, kvůli čemuž je často dost neoblíbená. Může řešit propagaci, prodej vstupenek a odpovídat na všetečné dotazy z řad veřejnosti. V horším případě musí shánět i techniku. Komunikuje se všemi složkami týmu – autory, režiséry, scénografy, umělci, techniky, ale například i s partnery.

V reálu vypadá komunikace s výše zmíněnými asi nějak takhle:

s autory
Můžeme hrát vaši hru zadarmo nebo za hodně málo?

s režiséry
Ne.
Ne.
Ne, vážně si nemůžeme dovolit zaplatit Jiřího Langmajera.

se scénografy
Ten návrh scény vypadá naprosto úchvatně!
Ale co kdybychom místo 200 balíků slámy, použili dvě židle?

s umělci
Stačí když zítra dorazíš v 8:15.
Mám ti ráno radši ještě zavolat?
Sraz je na Vyšehradě. Ulice V Pevnosti.
Tady je mapka.
Trefíš tam?

Ok, v 7:45 tě vyzvednu.

s techniky
Ano, vím co je to gaffa.

s partnery
Když od vás dostaneme těch 50 000 Kč, dáme vám logo do programu a dvě volné vstupenky.

Někteří lidé nehezky říkají, že produkční jsou tzv. „holky pro všechno“. Ale je to bohužel pravda.
Produkční jsou zkrátka lidé, kteří mají největší přehled a vše pod palcem. Dohlížejí jak na přípravu, hladký průběh, tak na ukončení a likvidaci.
Jejich důležitá vlastnost je, že si musí být schopni poradit se vším, a to ideálně rychle a s úsměvem.

Příklady produkčních schopností v praxi:

  • sehnat a nakoupit spoustu rekvizit, které se pak nepoužijí
  • umět vyhodnocovat kampaně na sociálních sítích
  • shromáždit míry hereček pro kostýmního výtvarníka
  • umět vycházet s nesnesitelnými lidmi
  • sehnat vše požadované a ideálně zadarmo
  • být vždy na příjmu
  • znát vždy ty správné lidi, kteří mají zrovna čas
  • umět běhat a přitom telefonovat
  • umýt věci od umělé i pravé krve
  • vědět si vždy rady
  • při natáčení v mrazu dokázat herečkám soustavně zahřívat nohy v páskových střevíčkách
  • o půlnoci vyrábět obláčky z vaty
  • najít si vážný vztah
  • odvézt nebo přivézt kohokoliv, kdykoliv
  • umět lidi přesvědčit o čemkoliv
  • mít vždy po ruce, co je potřeba, ať už je to náplast nebo originál sošky Věstonické Venuše
  • stěhovat věci metrem
  • stěhovat věci tramvají
  • zajet cestu z Dobrušky do Prahy a zpět pro osvětlovače z ČT s úsměvem na tváři
  • udržovat v týmu permanentně dobrou náladu
  • umět uvařit pro 15 lidí
  • mít v mobilu kontakt na Dádu Patrasovou i Collina Firtha
  • docílit toho, aby vás nezapomněli zmínit v titulkách

Úspěšnou produkční poznáte tak, že se po ní nikdo neshání a nikdo ji nepotřebuje. To je totiž znamení, že všichni vědí, co mají dělat, kde a v kolik hodin mají být, jsou najedení, vyčůraní a po jejich uměleckém výkonu, kdy jim tleská plné hlediště, dostanou slušně a včas zaplaceno.


2021-04-27, TT


#8 Produkční a náplň práce #8 Produkční a náplň práce
předchozí článek
následující článek
Chceš dostávat nové články pravidelně e-mailem? Přihlaš se k odběru tady